author Call Us: 012-628 4068

Compare Listings

5 kepercayaan karut tentang loan rumah. Buat, dan kewangan anda pasti sakit

5 kepercayaan karut tentang loan rumah. Buat, dan kewangan anda pasti sakit

Bukan senang nak beli rumah. Proses ni perlukan kesabaran dan juga usaha yang wajar (due dilligence). Kalau silap langkah, kewangan kita boleh sengsara untuk satu tempoh yang lama. Dan Admin percaya. Korang pasti nak elak masalah ni selagi boleh. Betul tak? Antara langkah yang korang wajib buat adalah kenal pasti kepercayaan karut tentang loan rumah. […]

Jaga-jaga. Ini padah bila anda ‘kantoi’ bayar ansuran rumah

Jaga-jaga. Ini padah bila anda ‘kantoi’ bayar ansuran rumah

Nak beli rumah, bukan satu kerja yang senang. Pasti ramai yang setuju dengan ayat ini. Pembeli rumah bukan saja kena sediakan down payment semata. Tapi jugak kena tanggung ansuran bulanan, kos maintenance, cukai tanah dan pintu. Tu tak termasuk lagi kalau ada barangan dalam rumah tu yang rosak atau lain-lain. Tak pasal-pasal keluar duit lagi. […]

11 perkara orang bijak ambil tahu sebelum refinance rumah

11 perkara orang bijak ambil tahu sebelum refinance rumah

Kadang-kadang, ada masa tertentu yang kita tak cukup duit untuk buat sesuatu perkara. Dan hakikatnya, semua orang ada potensi untuk berdepan dengan masalah ini. Mungkin atas sebab ni, ramai yang memilih refinancing untuk dapatkan tunai. Tapi, macam mana nak buat? Kalau korang serius nak tahu, korang kena baca perkongsian Tuan Ariff Shah ni yang Admin […]

Strategi power tingkatkan kadar sewa dan nilai rumah anda di mata prospek segera

Strategi power tingkatkan kadar sewa dan nilai rumah anda di mata prospek segera

Kalau boleh, semua orang nak letak kadar sewa yang maksimum. Korang pasti nak jana untung sebanyak mungkin. Kalau tak, buat rugi je melabur dalam hartanah. Dan pasti ramai yang nak tahu cara untuk tingkatkan kadar sewa, dan pada masa yang sama, tambah nilai di mata penyewa dengan kadar segera. Tapi, macam mana nak buat semua […]

Apa yang perlu kita buat untuk pastikan pelaburan hartanah menjana untung setiap masa?

Apa yang perlu kita buat untuk pastikan pelaburan hartanah menjana untung setiap masa?

Sebab apa kita melabur dalam hartanah? Untuk menjana wang. Noktah. Tak ada jawapan yang lebih baik dari ini. Apa pula maksud “pelaburan hartanah”? Mudah saja. Hartanah yang menjana pendapatan pasif untuk kita. Macam mana nak tengok sama ada hartanah itu boleh menjana wang untuk kita? Simple. Ikut wang itu sendiri (follow the money itself). Macam […]

Kesilapan kewangan ini ada potensi punahkan hidup anak muda. Elak buat kalau tak mahu merana

Kesilapan kewangan ini ada potensi punahkan hidup anak muda. Elak buat kalau tak mahu merana

Kalau silap urus kewangan, boleh jadi korang terpaksa tanggung sakit untuk satu jangka masa yang agak lama. Hakikatnya, ramai yang kecundang kat gaya hidup terkini, seperti fesyen, kereta, dan banyak lagi. Mana boleh nampak “cikai.” “Gaya kena jaga bro, baru orang lain pandang dan hormat kita.” Ya, tapi batang hidung sendiri yang kena tanggung nanti. […]

Elakkan 5 tabiat berbelanja yang buatkan kita jadi miskin ini

Elakkan 5 tabiat berbelanja yang buatkan kita jadi miskin ini

Dah jadi perkara biasa ramai orang jadi “miskin” bila tiba hujung bulan. Bila dah jadi macam ini, ramai yang akan mula jadi detektif kewangan persendirian. Kita mula cari jawapan kat soalan seperti kat bawah ni: “Mana duit yang aku simpan menghilang?” “Poket (atau dompet) aku ada bocor kat mana-mana ke?” “Ada orang curi duit aku […]

Mana satu antara 7 kesilapan ini yang anda buat, yang buatkan hutang anda tak berkurang?

Awal tahun hari tu, siapa yang berazam nak langsaikan segala hutang-piutang? Tapi, sekarang dah nak masuk bulan Jun. Hutang masih tak berkurang lagi. Apa yang terjadi? Kat mana kita silap dalam perkara ni? Mungkin korang ada buat 9 kesilapan ini secara tak sedar (sebab kalau dah tersedar, mesti korang takkan buat dah kesilapan ni). Max […]

Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP) – Takde slip gaji? Wajib baca ini

Berita baik buat korang yang bergaji kecil ataupun bergaji tak tetap namun nak beli rumah, ni Admin nak kongsikan satu skim yang menarik bagi korang. Walaupun korang bergaji bersih RM1,000 sebulan, korang boleh beli rumah di bawah Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP). Pemohon yang tiada slip gaji seperti nelayan, petani, operator kilang, peniaga kecil, pemandu […]

Cara Nak Tahu Harga Rumah Tanpa Pergi Pejabat Tanah

Cara Nak Tahu Harga Rumah Tanpa Pergi Pejabat Tanah

Ada yang tengah survey rumah ke sekarang ni? Barangkali nak beli rumah semakin mencabar tahun 2018 ni, selepas Bank Negara Malaysia (BNM) mengumumkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) Naik pada bulan Januari tempoh hari. Nak taknak, kita perlu buat homework yang lebih agar dapat mencari rumah idaman juga pada tahun ini. Orang kata, salah satu caranya […]