author Call Us: 012-628 4068

Compare Listings

Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP) – Takde slip gaji? Wajib baca ini

Berita baik buat korang yang bergaji kecil ataupun bergaji tak tetap namun nak beli rumah, ni Admin nak kongsikan satu skim yang menarik bagi korang. Walaupun korang bergaji bersih RM1,000 sebulan, korang boleh beli rumah di bawah Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP). Pemohon yang tiada slip gaji seperti nelayan, petani, operator kilang, peniaga kecil, pemandu […]

Semua yang anda perlu buat untuk bank approve loan rumah (supaya boleh beli rumah berkali-kali)

Semua yang anda perlu buat untuk bank approve loan rumah (supaya boleh beli rumah berkali-kali)

“Bila nak beli rumah, apa perkara pertama yang wajib korang buat?” Kacang je soalan ni. Mestilah nak kasi CCRIS dan CTOS cun melecun. Kalau tak, bank mana yang berani pinjamkan duit kepada korang? Admin dah tak tahu nak tekankan macam mana lagi pasal ni. Kalau yang ni awal-awal lagi dah kantoi, alamat memang melopong je […]

Sering tumpas dengan nafsu berbelanja? Patahkan ia guna 5 teknik berkesan ini

Sering tumpas dengan nafsu berbelanja? Patahkan ia guna 5 teknik berkesan ini

Korang jenis yang suka shopping lepas dah dapat gaji? Mungkin korang salah seorang yang ada penyakit ketagih membeli-belah. Ia juga dikenali sebagai compulsive spender. Ramai yang tak sedar mereka ada masalah ini, sehingga ia menular teruk ke dalam diri. Tak cukup itu, penyakit ini terang-terang akan jejaskan kesihatan kewangan kita secara kronik. Tengah cari ubat […]

Baru 25 tahun, dah ada 2 rumah pelaburan: 5 faedah yang anda layak gunakan untuk beli rumah pertama.

Baru 25 tahun, dah ada 2 rumah pelaburan: 5 faedah yang anda layak gunakan untuk beli rumah pertama.

Dah lama Admin tak menulis pasal kisah inspirasi. Kisah seseorang menempuh dugaan dan cabaran dalam dunia pelaburan hartanah antara salah satu sumber inspirasi bagi Admin. Dan Admin pasti, ramai yang kat luar sana berkongsi pandangan yang sama. Tanpa buang masa, mari kita hadamkan kisah Tuan Anders Ong ini yang Admin baca kat blog Property Guru. […]

Beza insuran konvensional VS takaful yang kita semua patut tahu

Beza insuran konvensional VS takaful yang kita semua patut tahu

Semua orang ada ambil insuran, kan? Sebagai umat Islam, kita digalakkan mengambil insuran yang berlandaskan agama supaya ia terjamin suci. Tapi, tahu tak kita pasal perbezaan antara insuran konvensional dan insuran takaful? Bagi yang belum tahu, mari hadamkan bersama-sama perkongsian ilmu Tuan Ariff Shah ini. Apa beza ketara 2 jenis insuran ini? Kalau nak cerita […]

Rezeki anda pasti deras berlipat ganda lepas amalkan tip ini

Rezeki anda pasti deras berlipat ganda lepas amalkan tip ini

Siapa yang tak nak rezeki deras macam air sungai yang mengalir? Dengan rezeki yang melimpah-ruah itu, kita akan dapat berikan keselesaan (dalam bentuk kewangan) kepada keluarga sendiri. Korang juga boleh jadi penderma, yang tak putus-putus ringankan beban mereka yang memerlukan bantuan. Sempena hari Jumaat yang penuh barakah ini, Admin nak kongsikan cara kira zakat pendapatan […]

Baiki kewangan sendiri dalam tempoh 12 bulan guna cara ini

Baiki kewangan sendiri dalam tempoh 12 bulan guna cara ini

Kalau kewangan kita kacau, hati boleh jadi risau. Hidup ni tak semuanya indah belaka. Masalah kewangan adalah satu isu yang wajib kita tangani secepat mungkin sebelum ia melarat. Tengah berusaha nak betulkan balik kewangan korang? Admin syorkan korang baca perkongsian ilmu Tuan Amir Syahir ni. In Shaa Allah, masalah boleh selesai dalam masa 12 bulan. Tak […]

Gaya fikir orang kaya, yang buatkan mereka tak risau lagi pasal duit

Gaya fikir orang kaya, yang buatkan mereka tak risau lagi pasal duit

Ada sebab orang kaya jadi kaya. Selain faktor rezeki, mereka juga berfikir dan bertindak dengan cara yang berbeza berbanding orang biasa. Macam mana mereka boleh capai apa yang mereka dapat nikmati selama ini? Kalau nak berjaya seperti mereka, wajib kita dalami apa pandangan mereka tentang duit. Tanpa berlengah lagi, mari mula semat perkongsian John Rampton […]

7 jenis pelaburan yang kurang risiko dan berpotensi tinggi jana banyak untung

7 jenis pelaburan yang kurang risiko dan berpotensi tinggi jana banyak untung

Tahniah. Korang dah mula selangkah maju ke arah bebas masalah kewangan. Korang dah tahu yang korang kena mula bertindak daripada sekarang. Kalau korang sendiri tak jaga ekonomi diri, siapa lagi? Untuk tujuan ini, ramai yang masih mencari-cari kat mana nak laburkan duit mereka. Dan pencarian korang akan tamat lepas dah baca perkongsian Tuan Amir Syahir […]