author Call Us: 012-628 4068

Compare Listings

Jaga-jaga. Ini padah bila anda ‘kantoi’ bayar ansuran rumah

Jaga-jaga. Ini padah bila anda ‘kantoi’ bayar ansuran rumah

Nak beli rumah, bukan satu kerja yang senang. Pasti ramai yang setuju dengan ayat ini. Pembeli rumah bukan saja kena sediakan down payment semata. Tapi jugak kena tanggung ansuran bulanan, kos maintenance, cukai tanah dan pintu. Tu tak termasuk lagi kalau ada barangan dalam rumah tu yang rosak atau lain-lain. Tak pasal-pasal keluar duit lagi. […]

Kesilapan kewangan ini ada potensi punahkan hidup anak muda. Elak buat kalau tak mahu merana

Kesilapan kewangan ini ada potensi punahkan hidup anak muda. Elak buat kalau tak mahu merana

Kalau silap urus kewangan, boleh jadi korang terpaksa tanggung sakit untuk satu jangka masa yang agak lama. Hakikatnya, ramai yang kecundang kat gaya hidup terkini, seperti fesyen, kereta, dan banyak lagi. Mana boleh nampak “cikai.” “Gaya kena jaga bro, baru orang lain pandang dan hormat kita.” Ya, tapi batang hidung sendiri yang kena tanggung nanti. […]

Elakkan 5 tabiat berbelanja yang buatkan kita jadi miskin ini

Elakkan 5 tabiat berbelanja yang buatkan kita jadi miskin ini

Dah jadi perkara biasa ramai orang jadi “miskin” bila tiba hujung bulan. Bila dah jadi macam ini, ramai yang akan mula jadi detektif kewangan persendirian. Kita mula cari jawapan kat soalan seperti kat bawah ni: “Mana duit yang aku simpan menghilang?” “Poket (atau dompet) aku ada bocor kat mana-mana ke?” “Ada orang curi duit aku […]

Mana satu antara 7 kesilapan ini yang anda buat, yang buatkan hutang anda tak berkurang?

Awal tahun hari tu, siapa yang berazam nak langsaikan segala hutang-piutang? Tapi, sekarang dah nak masuk bulan Jun. Hutang masih tak berkurang lagi. Apa yang terjadi? Kat mana kita silap dalam perkara ni? Mungkin korang ada buat 9 kesilapan ini secara tak sedar (sebab kalau dah tersedar, mesti korang takkan buat dah kesilapan ni). Max […]

Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP) – Takde slip gaji? Wajib baca ini

Berita baik buat korang yang bergaji kecil ataupun bergaji tak tetap namun nak beli rumah, ni Admin nak kongsikan satu skim yang menarik bagi korang. Walaupun korang bergaji bersih RM1,000 sebulan, korang boleh beli rumah di bawah Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP). Pemohon yang tiada slip gaji seperti nelayan, petani, operator kilang, peniaga kecil, pemandu […]

Serius, Adakah Ini Penyelesaian Untuk Mereka Yang Tak Mampu Tinggal Di KL?

Serius, Adakah Ini Penyelesaian Untuk Mereka Yang Tak Mampu Tinggal Di KL?

Berapa ramai yang bekerja dan pada masa yang sama menetap di Kuala Lumpur? Saya pasti tidak ramai yang mampu untuk membeli hartanah di Kuala Lumpur. Apartmen studio pun berharga RM400,000, manakala kebanyakan yang bekerja di Kuala Lumpur pula bergaji RM5 ribu sebulan. Daripada membayar sewa yang mahal di Kuala Lumpur, lebih rela duduk berjauhan sedikit […]

Sering tumpas dengan nafsu berbelanja? Patahkan ia guna 5 teknik berkesan ini

Sering tumpas dengan nafsu berbelanja? Patahkan ia guna 5 teknik berkesan ini

Korang jenis yang suka shopping lepas dah dapat gaji? Mungkin korang salah seorang yang ada penyakit ketagih membeli-belah. Ia juga dikenali sebagai compulsive spender. Ramai yang tak sedar mereka ada masalah ini, sehingga ia menular teruk ke dalam diri. Tak cukup itu, penyakit ini terang-terang akan jejaskan kesihatan kewangan kita secara kronik. Tengah cari ubat […]

Rezeki anda pasti deras berlipat ganda lepas amalkan tip ini

Rezeki anda pasti deras berlipat ganda lepas amalkan tip ini

Siapa yang tak nak rezeki deras macam air sungai yang mengalir? Dengan rezeki yang melimpah-ruah itu, kita akan dapat berikan keselesaan (dalam bentuk kewangan) kepada keluarga sendiri. Korang juga boleh jadi penderma, yang tak putus-putus ringankan beban mereka yang memerlukan bantuan. Sempena hari Jumaat yang penuh barakah ini, Admin nak kongsikan cara kira zakat pendapatan […]

Baiki kewangan sendiri dalam tempoh 12 bulan guna cara ini

Baiki kewangan sendiri dalam tempoh 12 bulan guna cara ini

Kalau kewangan kita kacau, hati boleh jadi risau. Hidup ni tak semuanya indah belaka. Masalah kewangan adalah satu isu yang wajib kita tangani secepat mungkin sebelum ia melarat. Tengah berusaha nak betulkan balik kewangan korang? Admin syorkan korang baca perkongsian ilmu Tuan Amir Syahir ni. In Shaa Allah, masalah boleh selesai dalam masa 12 bulan. Tak […]

Bank tak tengok CCRIS dan CTOS je untuk luluskan loan rumah. Ini perkara yang ramai orang tak tahu

Bank tak tengok CCRIS dan CTOS je untuk luluskan loan rumah. Ini perkara yang ramai orang tak tahu

Ada berlambak strategi dekat Google yang korang boleh baca. Tapi Admin tahu. Masalah utama korang adalah tak tahu nak amalkan yang mana satu. Banyak sangat maklumat pun tak elok jugak. Takpe. Admin ada dekat sini untuk mudahkan kerja korang. Selagi korang amalkan 5 strategi yang Admin baca dekat blog PropertyGuru ni, In Shaa Allah permohonan […]