author Call Us: 012-628 4068

Compare Listings

Apa yang perlu kita buat untuk pastikan pelaburan hartanah menjana untung setiap masa?

Apa yang perlu kita buat untuk pastikan pelaburan hartanah menjana untung setiap masa?

Sebab apa kita melabur dalam hartanah? Untuk menjana wang. Noktah. Tak ada jawapan yang lebih baik dari ini. Apa pula maksud “pelaburan hartanah”? Mudah saja. Hartanah yang menjana pendapatan pasif untuk kita. Macam mana nak tengok sama ada hartanah itu boleh menjana wang untuk kita? Simple. Ikut wang itu sendiri (follow the money itself). Macam […]

Elakkan 5 tabiat berbelanja yang buatkan kita jadi miskin ini

Elakkan 5 tabiat berbelanja yang buatkan kita jadi miskin ini

Dah jadi perkara biasa ramai orang jadi “miskin” bila tiba hujung bulan. Bila dah jadi macam ini, ramai yang akan mula jadi detektif kewangan persendirian. Kita mula cari jawapan kat soalan seperti kat bawah ni: “Mana duit yang aku simpan menghilang?” “Poket (atau dompet) aku ada bocor kat mana-mana ke?” “Ada orang curi duit aku […]

Mana satu antara 7 kesilapan ini yang anda buat, yang buatkan hutang anda tak berkurang?

Awal tahun hari tu, siapa yang berazam nak langsaikan segala hutang-piutang? Tapi, sekarang dah nak masuk bulan Jun. Hutang masih tak berkurang lagi. Apa yang terjadi? Kat mana kita silap dalam perkara ni? Mungkin korang ada buat 9 kesilapan ini secara tak sedar (sebab kalau dah tersedar, mesti korang takkan buat dah kesilapan ni). Max […]

Semua yang anda perlu buat untuk bank approve loan rumah (supaya boleh beli rumah berkali-kali)

Semua yang anda perlu buat untuk bank approve loan rumah (supaya boleh beli rumah berkali-kali)

“Bila nak beli rumah, apa perkara pertama yang wajib korang buat?” Kacang je soalan ni. Mestilah nak kasi CCRIS dan CTOS cun melecun. Kalau tak, bank mana yang berani pinjamkan duit kepada korang? Admin dah tak tahu nak tekankan macam mana lagi pasal ni. Kalau yang ni awal-awal lagi dah kantoi, alamat memang melopong je […]

Serius, Adakah Ini Penyelesaian Untuk Mereka Yang Tak Mampu Tinggal Di KL?

Serius, Adakah Ini Penyelesaian Untuk Mereka Yang Tak Mampu Tinggal Di KL?

Berapa ramai yang bekerja dan pada masa yang sama menetap di Kuala Lumpur? Saya pasti tidak ramai yang mampu untuk membeli hartanah di Kuala Lumpur. Apartmen studio pun berharga RM400,000, manakala kebanyakan yang bekerja di Kuala Lumpur pula bergaji RM5 ribu sebulan. Daripada membayar sewa yang mahal di Kuala Lumpur, lebih rela duduk berjauhan sedikit […]

Baru 25 tahun, dah ada 2 rumah pelaburan: 5 faedah yang anda layak gunakan untuk beli rumah pertama.

Baru 25 tahun, dah ada 2 rumah pelaburan: 5 faedah yang anda layak gunakan untuk beli rumah pertama.

Dah lama Admin tak menulis pasal kisah inspirasi. Kisah seseorang menempuh dugaan dan cabaran dalam dunia pelaburan hartanah antara salah satu sumber inspirasi bagi Admin. Dan Admin pasti, ramai yang kat luar sana berkongsi pandangan yang sama. Tanpa buang masa, mari kita hadamkan kisah Tuan Anders Ong ini yang Admin baca kat blog Property Guru. […]

Beza insuran konvensional VS takaful yang kita semua patut tahu

Beza insuran konvensional VS takaful yang kita semua patut tahu

Semua orang ada ambil insuran, kan? Sebagai umat Islam, kita digalakkan mengambil insuran yang berlandaskan agama supaya ia terjamin suci. Tapi, tahu tak kita pasal perbezaan antara insuran konvensional dan insuran takaful? Bagi yang belum tahu, mari hadamkan bersama-sama perkongsian ilmu Tuan Ariff Shah ini. Apa beza ketara 2 jenis insuran ini? Kalau nak cerita […]

Gaya fikir orang kaya, yang buatkan mereka tak risau lagi pasal duit

Gaya fikir orang kaya, yang buatkan mereka tak risau lagi pasal duit

Ada sebab orang kaya jadi kaya. Selain faktor rezeki, mereka juga berfikir dan bertindak dengan cara yang berbeza berbanding orang biasa. Macam mana mereka boleh capai apa yang mereka dapat nikmati selama ini? Kalau nak berjaya seperti mereka, wajib kita dalami apa pandangan mereka tentang duit. Tanpa berlengah lagi, mari mula semat perkongsian John Rampton […]

7 jenis pelaburan yang kurang risiko dan berpotensi tinggi jana banyak untung

7 jenis pelaburan yang kurang risiko dan berpotensi tinggi jana banyak untung

Tahniah. Korang dah mula selangkah maju ke arah bebas masalah kewangan. Korang dah tahu yang korang kena mula bertindak daripada sekarang. Kalau korang sendiri tak jaga ekonomi diri, siapa lagi? Untuk tujuan ini, ramai yang masih mencari-cari kat mana nak laburkan duit mereka. Dan pencarian korang akan tamat lepas dah baca perkongsian Tuan Amir Syahir […]